Wymagane dokumenty
Oto udokumentowane informacje ( dokumenty) , które należy opracować, aby zachować zgodność z normą ISO 9001:2015. (Należy pamiętać, że niektóre dokumenty nie będą obowiązkowe, jeśli firma nie realizuje odpowiednich procesów.):
Udokumentowane informacje które należy utrzymywać czyli na bierząco aktualizować, ze względu na zmieniające się warunki rynkowe ( kontekst organizacji)
- Zakres SZJ (punkt 4.3)
- Polityka jakości (punkt 5.2)
- Cele jakościowe (punkt 6.2)
- Kryteria oceny i wyboru dostawców (punkt 8.4.1)
Oto udokumentowane informacja (zapis) które należy przechowywać jako dowód działania systemu zarządzania jakości ( zapisy oznaczone * są obowiązkowe tylko w przypadkach, gdy organizacja realizuje dany procesy np. ) :
- Protokoły wzorcowania urządzeń monitorujących i pomiarowych* (pkt 7.1.5.1)
- Ewidencja szkoleń, umiejętności, doświadczenia i kwalifikacji (punkt 7.2)
- Zapisy przeglądu wymagań dotyczących produktu/usługi (punkt 8.2.3.2)
- Zapis o przeglądzie wyników projektowania i rozwoju* (punkt 8.3.2)
- Zapisy dotyczące danych wejściowych do projektowania i rozwoju* (punkt 8.3.3)
- Zapisy kontroli projektowania i rozwoju* (punkt 8.3.4)
- Ewidencja wyników projektowania i rozwoju *(punkt 8.3.5)
- Ewidencja zmian projektowych i rozwojowych* (punkt 8.3.6)
- Charakterystyka wytwarzanego produktu i usługi, która ma być świadczona (punkt 8.5.1)
- Zapisy dotyczące własności klienta (punkt 8.5.3)
- Ewidencja kontroli zmian w produkcji/świadczeniu usług (punkt 8.5.6)
- Ewidencja zgodności wyrobu/usługi z kryteriami akceptacji (punkt 8.6)
- Rejestr niezgodnych danych wyjściowych (punkt 8.7.2)
- Wyniki monitorowania i pomiarów (punkt 9.1.1)
- Program audytu wewnętrznego (punkt 9.2)
- Wyniki audytów wewnętrznych (punkt 9.2)
- Wyniki przeglądu zarządzania (punkt 9.3)
- Wyniki działań naprawczych (punkt 10.1)
Są to obowiązkowe punkty normy, dla których należy dostarczyć “dowody” zapisy, aby uzyskać certyfikat ISO 9001.Zapisy mogą być prowadzone w różnej formie. arkuszy kalkulacyjnych, diagramów, filmów i treści pisemnych ( notatek, maili ) . Ważne jest aby organizacja określiła jasny system kontroli i nadzoru nad tymi zapisami.
Dokumenty nieobowiązkowe
Poza wymaganymi zapisami i dokumentami organizacja powinna rozważyć opracowanie poniższych procedur adekwatnie do potrzeb i ryzyk związanych z danym procesem ,a także wielkością i rodzajem prowadzonej działalności.
Oto najczęściej wykorzystywane procedury w systemie zarządzania jakością:
- Procedura określania kontekstu organizacji i zainteresowanych stron (punkty 4.1 i 4.2)
- Procedura zajmowania się ryzykiem i szansami (punkt 6.1)
- Procedura dotycząca kompetencji, szkolenia i świadomości (punkty 7.1.2, 7.2 i 7.3)
- Procedura konserwacji sprzętu i sprzętu pomiarowego (punkt 7.1.5)
- Procedura kontroli dokumentów i ewidencji (punkt 7.5)
- Procedura sprzedaży (punkt 8.2)
- Procedura projektowania i rozwoju (punkt8.3)
- Procedura realizacji produkcji i świadczenia usług (punkt 8.5)
- Procedura magazynowania (punkt 8.5.4)
- Procedura zarządzania niezgodnościami i działania korygujące (punkty 8.7 i 10.2)
- Procedura monitorowania satysfakcji klienta (punkt 9.1.2)
- Procedura audytu wewnętrznego (punkt 9.2)
- Procedura przeglądu zarządzania (punkt 9.3)
Pamiętajmy, system zarządzania jakości ISO 9001 jest dla organizacji a nie odwrotnie. Im więcej procedur i zapisów tym więcej pracy nas czeka przy ich nadzorowaniu i aktualizowaniu. Dlatego system wdrażajmy w obszarach kluczowych dla utrzymania jakości i rozwoju organizacji Jeśli potrzebujesz pomocy w opracowaniu optymalnej struktury systemu zarządzania ISO , skontaktuj się z jednostką inspekcyjną Multicert.
© 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone Multicert Sp. z o.o., Mydlarska 47 ,Warszawa 04-690.